Feministički pokreti u Africi: Borba za jednakost i prava Istorijski pregled afričkih žena koje su se borile za prava i jednakost.
Feministički pokreti u Africi imaju dugu i složenu istoriju koja se prepliće sa borbama za oslobođenje od kolonijalizma, rasne diskriminacije i ekonomske nepravde. Ove borbe nisu bile samo usmerene na rodnu ravnopravnost, već i na opšti društveni i politički napredak. Afričke žene su, kroz istoriju, često igrale ključne uloge u otporima protiv eksploatacije, istovremeno se boreći za svoja prava u društvu koje ih je uglavnom marginalizovalo.
Rana borba za ženska prava
Jedna od najznačajnijih figura u ranim feminističkim pokretima u Africi bila je Funmilajo Ransome-Kuti, koja je svoju aktivnost započela u Nigeriji tokom 1940-ih. Ransome-Kuti se borila protiv kolonijalnih poreza koji su pogađali uglavnom žene trgovce, a kasnije se zalagala za pravo glasa i političko učešće žena u zemlji. Njena uloga u ženskim sindikatima i otpor protiv britanske kolonijalne vlade pomogli su u oblikovanju feminističke svesti među nigerijskim ženama. Njen rad na emancipaciji žena bio je presudan za kasnije feminističke pokrete širom kontinenta.
Dok je Ransome-Kuti bila aktivna u zapadnoj Africi, žene u drugim delovima kontinenta su takođe vodile slične borbe. U Južnoj Africi, žene su odigrale ključnu ulogu u otporu aparthejdu. Lilian Ngoji bila je jedna od vodećih žena u Afričkom nacionalnom kongresu (ANC), kao i u Ženskoj ligi ANC-a. Njena posvećenost borbi protiv rasne i rodne diskriminacije dovela ju je do organizovanja velikog ženskog marša 1956. godine, u kome je 20.000 žena marširalo protiv zakona o nošenju identifikacionih dokumenata, koji su drastično ograničavali kretanje Crnaca pod režimom aparthejda. Njihov protest predstavljao je jedan od najmoćnijih simbola ženskog otpora protiv ugnjetavanja u Južnoj Africi.
Ekološki feminizam i Vangari Maatai
U Keniji, Vangari Maatai se istakla kao pionirka u ekološkom feminizmu, koji je povezao zaštitu životne sredine sa ekonomskom i društvenom jednakošću. Maatai je 1977. godine osnovala Zelenu pojas inicijativu, pokret za pošumljavanje koji je osim ekološkog aspekta imao i duboko socijalni karakter. Kroz ovu inicijativu, žene u ruralnim područjima su dobijale mogućnosti za ekonomsku nezavisnost tako što su sadile drveće, stvarajući tako nove izvore prihoda za svoje porodice, istovremeno pomažući u borbi protiv degradacije zemljišta.
Maatai je, kao prva Afrikanka koja je osvojila Nobelovu nagradu za mir, istakla važnost povezivanja prava žena sa globalnim problemima kao što su klimatske promene i siromaštvo. Njen rad je inspirisao mnoge pokrete za ekološku pravdu širom Afrike, posebno one koji se fokusiraju na osnaživanje žena kao nosilaca promena u svojim zajednicama.
Ženska prava u doba nezavisnosti
Tokom perioda borbi za nezavisnost u mnogim afričkim zemljama, žene su nastavile da igraju važnu ulogu. U Alžiru, tokom rata za nezavisnost od Francuske, žene su bile aktivne učesnice u oslobodilačkom pokretu. One su često bile borci, špijuni ili organizatori, a njihov doprinos je bio ključan za uspeh borbe. Međutim, nakon sticanja nezavisnosti, njihova uloga u političkom životu je često bila potcenjena, i mnoge su nastavile borbu za rodnu ravnopravnost u novim nezavisnim državama.
U Mozambiku, Gruša Mačeo bila je istaknuta feministkinja i aktivistkinja za ljudska prava. Tokom oslobodilačke borbe protiv portugalske kolonijalne vlasti, bila je član FRELIMO-a (Front za oslobođenje Mozambika), gde je radila na osnaživanju žena i integraciji rodne ravnopravnosti u oslobodilačke ideale. Njen rad je imao veliki uticaj na formiranje modernih feminističkih organizacija u zemlji.
Savremeni feministički pokreti
Danas, feministički pokreti u Africi nastavljaju da se razvijaju i prilagođavaju novim izazovima. Pokreti poput afrofeminizma u Južnoj Africi i kampanje poput #BringBackOurGirls u Nigeriji, koja je skrenula pažnju na otmicu školskih devojčica od strane grupe Boko Haram, pokazuju koliko je važno javno zalaganje za prava žena i devojčica. Ovi pokreti se fokusiraju na pitanja nasilja nad ženama, obrazovanja, ekonomske pravde i političkog učešća, sa ciljem da osnaže žene u svim sferama života.
Takođe, aktivistkinje poput Lejle Husein iz Somalije bore se protiv prakse ženskog genitalnog osakaćenja, dok žene u Demokratskoj Republici Kongo nastavljaju borbu protiv seksualnog nasilja u zonama sukoba. Ove savremene aktivistkinje nastavljaju tradiciju svojih prethodnica, ali suočavaju se sa novim oblicima nejednakosti u globalizovanom svetu.
Feministički pokreti u Africi su usko povezani sa širim borbama za socijalnu pravdu i oslobođenje. Od ranih aktivistkinja poput Funmilajo Ransome-Kuti do savremenih liderki poput Vangari Maatai, afričke žene su pokazale ogromnu snagu i odlučnost u borbi za svoja prava. Iako su se suočavale sa brojnim izazovima, njihov doprinos unapređenju prava žena ostaje ključan za razumevanje afričke istorije i savremene politike. Ovi pokreti nastavljaju da oblikuju budućnost kontinenta, gde se prava žena i jednakost sve više prepoznaju kao ključni faktori za društveni napredak.
„Ovaj blog tekst nastao je u okviru projekta „Afirmacija interkulturalne ženske istorije“ koji je podržan od strane Grada Novog Sada – Gradske uprave za kulturu“.